Til Forsiden

BREDBÅND OG KAPASITET

Hos Get er det brukeropplevelsen som står i sentrum når vi utvikler produkter og tjenester. Hos oss kan du være trygg på at du har de beste løsningene og alle tjenestene du trenger – både i dag og i fremtiden.

Get har et høykapasitetsnett som distribuerer tjenestene våre til gatene der du bor. Vi leverer våre tjenester over fibernett eller hybridfibernett. Til forskjell fra kobbertelefoninettet har begge disse nettene et enormt overføringspotensial som leverer høy kapasitet uavhengig av avstand til sentralen. Nettene er designet og bygget med tanke på maksimal stabilitet og oppetid.

Forutsetninger for at du skal få hastigheten du har bestilt er at du har et profesjonelt installert kabelnett i huset eller leiligheten. Dette er en del av installasjonen når du bestiller bredbånd fra Get. Det er ikke lov å sette opp kontaktuttak selv. Dette skal utføres av autorisert personell med nødvendige kvalifikasjoner. Selve oppkoblingen fra kontakten i veggen til utstyret du får fra oss, gjør du selv.

TREGT ELLER USTABILT NETT MED KABEL?

Dette kan skyldes feil på signalene til modemet eller uttaket. Vi anbefaler at du bruker den originale antennekabelen som fulgte med fra Get, og at den ikke er lenger enn maks 10 meter. Denne er av trippelskjermet kvalitet, noe som gjør den mindre mottakelig for støy og forstyrrelser fra annet utstyr. Sjekk at antennekabelen sitter godt der den skal, uten kraftig bøy, skjøt eller annen tilsynelatende skade. 

Det er viktig å ha kabler som er i god stand og holder en viss standard. Sliter du med kvaliteten på dine tjenester, eller trenger du rett og slett en lengre kabel, kan du ta kontakt med kundeservice så sender vi deg en ny.

Vår antennekabel er av trippelskjermet kvalitet, noe som gjør den mindre mottakelig for forstyrrelser som kan påvirke din tjeneste. Skurrer eller hakker tv-bildet kan det være at du bør bytte

Antennekabelen kommer i følgende lengder:

1,5 meter

2,5 meter

5 meter

10 meter

Kabel på 1,5, 2,5 og 5 meter koster kr 70,- og 10 meter koster kr 140,- Vi anbefaler ikke at antennekabelen er lenger enn 10 meter, og heller ikke at det brukes noen form for skjøt på kabelen. Dette er fordi vi ikke kan garantere for signalkvaliteten ved lengre kabler eller skjøting.

For hver datamaskin på kablet nettverk frigir du også "plass" på ditt trådløse nettverk, til glede for de som benytter smarttelefoner og nettbrett. Typisk får du mindre trøbbel jo færre trådløse enheter du har

STØY I NETTET

Dersom naboer i borettslaget skaper støy i nettet kan dette påvirke din bredbåndsopplevelse. Støy kan f.eks oppstå hvis noen har et kabelnett som ikke er profesjonelt installert eller om noen har kuttet en kabel i forbindelse med oppussing eller lignende. Om du opplever støy i nettet kan du kontakte oss slik at en tekniker kan avdekke årsaken og fikse feilen.

SLIK KAN DU FEILSØKE

Sjekk at alle kabler sitter godt der de skal, uten kraftig bøy, skjøt eller annen tilsynelatende skade. Bruker du splitter bør denne kobles bort under feilsøket:

  • Koble bort eventuelt ekstrautstyr som ruter. Dette gjør du ved å koble nettverkskabelen rett fra modemet til datamaskinen din.
  • Restart så modemet og datamaskinen
  • Test netthastigheten din på speedtest.get.no. Det er viktig at alle andre programmer som benytter internett er lukket når testene utføres.

Sjekk også for eventuelle driftsmeldinger for ditt postnummer.

For å teste stabiliteten vil vi anbefale deg å være direkte tilkoblet til modemet over en lengre periode. Dette for å lokalisere hvor feilen ligger. Hvis linjen oppfører seg stabilt når du er direkte tilkoblet modemet, ligger problemet som oftest i ruteren. Kontakt da din ruterprodusent for videre support.

HOLD RUTEREN OPPDATERT

Du bør jevnlig ta en omstart slik at utstyret ditt kan yte bedre. Benytt bryteren bak på ruteren for å skru av, vent 10 sekunder, skru så ruteren på igjen. Dette gjør at du alltid har nyeste tilgjengelig programvare på din ruter.

© 2016 | Informasjonskapsler og personvern