Til Forsiden

Slik bruker du Get Sky

På denne siden vil du finne informasjon om hvordan du bruker Get Sky til å lagre, synkronisere eller dele det innholdet du ønsker å ta vare på.

Kameraupload, Backup hva er forskjellen?

Når innhold på enheten slettes, beholdes de i skyen. Dersom en fil skal slettes permanent fra skyen må det derfor slettes manuelt via appen eller webgrensesnittet. Man kan endre på hvilket innhold man ønsker å ta backup av når som helst under i appen.

Kameraupload og Backup har ikke samme funksjonalitet.

  • Kameraupload laster kun opp bilder og videoer fra telefon og nettbrett.
  • Backup speiler PC-en og lagrer alle endringer i skyen.

Det er også forskjell på funksjonalitet i de forskjellige appene.

  • iOS og Windows-appen støtter kun kameraupload og automatisk opplasting av det som ligger i kamerarullen til enheten/telefonen.
  • I Android-appen kan man i tillegg selv velge akkurat hvilket innhold Get Sky skal ta sikkerhetskopi av. Dette inkluderer bilder, videoer, SMS og kontaktliste. Ved å holde på en fil, får man opp valgene, dele, laste ned eller slette. Det er kun mulig å dele og laste ned enkeltfiler på Android.

Hvordan arkiverer jeg filene mine?

Om man ønsker å arkivere filer uten at de er linket til en enhet via Backup eller synkronisering, må man opprette en mappe under «Arkiv» i webgrensesnittet på sky.get.no.

Man kan ikke laste opp flere filer på en gang via webgrensesnittet, så beste måte å arkivere flere filer samtidig på er å kopiere en mappe der alt er tatt Backup av fra Sikkerhetskopier.

Filene er da tilgjengelige på alle enheter, men vil ikke endres på bakgrunn av eventuelle endringer direkte på enhetene.

Hvordan sletter jeg synkroniserte filer?

Har du en fil eller mappe som er synkronisert mellom for eksempel 2 PC-er og skyen så kan den slettes i Get Sky-programvaren på en av PC-ene, eller på getsky.no.

Slettede filer vil ligge i papirkurven i 30 dager etter at de er blitt slettet.

Hvis man gjør en endring på samme filen som man tidligere har slettet vil Get Sky ta en ny backup av filen, og den vil dermed bli lastet opp på nytt.

Hvordan fungerer backup med Get Sky?

Å ta backup betyr å lage en sikkerhetskopi av innhold på din datamaskin eller mobil. Du velger selv om du vil ta backup av alt eller bare deler av innholdet, og vi beholder de siste 5 versjonene av filene dine i tilfelle du skulle ønske å gjenopprette en tidligere versjon.

Du kan ta backup av alle slags filtyper: bilder, filmer, dokumenter eller musikk, også eksterne harddisker, en NAS disk eller nettverksmapper. Filene du har tatt backup av er lett å finne igjen gjennom programmet du laster ned når du oppretter konto hos oss.

Automatisk backup

Med Get Sky kan du enkelt sette opp automatisk backup av din datamaskin, filene lagres da uten at du trenger å tenke på det. Det vil si at backupen er styrt av endringer du gjør i dine mapper, i stedet for et tidsskjema, og blir lastet opp til serveren umiddelbart. Du finner til en hver tid status på både opp- og nedlastning av filer inne i programmet.

Bruker du appen må du huske å åpne appen jevnlig slik at filene blir lastet opp til Get Sky. Filer blir sikkerhetskopiert til skyen og om du sletter en fil på enheten, vil den ikke bli slettet fra skyen. Dette gjelder for bilder, video, musikk, MMS, SMS og kontakter. Du finner nå alle nye sikkerhetskopier av dine bilder og videoer i mappen "Camera uploads" under din enhet i skyen.

Filer som utelates

Get Sky støtter backup av alle filtyper, men skjulte filer og mapper utelates. For eksempel tas operativsystemfiler, programfiler og midlertidige ikke med ved backup. Dette fordi de tar unødvendig plass og ikke er hensiktsmessige å ta vare på eller er lette å gjenopprette.

Alt dette kan du endre under innstillinger hvor du selv kan definere hvilke filer som skal utelates fra backup og ikke.

Husk å alltid lagre bilder og dokumenter på minimum to steder slik at du alltid har minst en kopi tilgjengelig om uhellet skulle være ute.

Hvordan deler jeg filer?

Med Get Sky er det enkelt å dele filene dine med venner eller kollegaer. Du kan dele rett fra området ditt, via programmet du laster ned, eller ved å bruke appen for mobil og nettbrett.

Det finnes to måter å dele filene dine med Get Sky på. Du kan dele hele mapper med flere filer, eller kun dele enkeltfiler. Mappen eller filen kan du dele gjennom å invitere andre medlemmer ved å legge til deres e-postadresse. Merk at disse medlemmene også må ha skylagring fra Get eller Jotta for å få se mappen. Eller du kan dele ved å sende en lenke (url) på e-post til venner, dette fungere også for de som ikke har Get Sky. Husk at det kun er andre med Get Sky-konto som kan gjøre endringer.

Slik deler du en mappe:

1. Opprett først en mappe.

Meny 1

2. Trykk deretter på DEL til høyre for mappen.

Meny 2

3. Alternativ 1; kopier url-en og send den til de du vil dele filene med.

Del 1

4. Alternativ 2; legg inn e-postadressen til de du vil dele med og klikk på LEGG TIL MEDLEMMER.

Del 3

Hvordan justere hastighet på opplasting av filer?

Under innstillinger i programvaren til Get Sky er det mulig å justere båndbredden programvaren bruker. Man kan også justere hvor mange samtidige opplastinger/nedlastninger som er tillat.

Båndbredde
© 2017 | Informasjonskapsler og personvern