Til Forsiden

IP-telefoni

På denne siden vil du finne alt du trenger å vite om IP-telefoni fra Get, inkludert oppkobling, hvordan du bruker de ulike funksjonene på telefonen, endre innstillinger og løse problemer.

Oppkobling av Telefoni

Slik skal telefonapparatet og modemet kobles: 

Oppkobling telefoni


Når alle lampene, inkludert Online, lyser på modemet, er det aktivt. Telephone1/TEL1 lampen på forsiden av modemet vil lyse stabilt når telefonlinjen er klar til bruk. Denne lampen vil blinke når du er i samtale. Telephone2/TEL2 lyser stabilt hvis du har to linjer, og linje 2 er klar til bruk.

Telefonapparatet skal være koblet i uttaket merket Telephone1/TEL1 (lengst unna antennekabelen), på baksiden av modemet. Uttaket merket Telephone2/TEL2 skal kun brukes hvis du har to aktive telefonlinjer.

Lyser ikke modemet som beskrevet over, kan du prøve å restarte det ved å ta ut strømkabelen. Vent i 30 sekunder før du kobler den tilbake. Sjekk også at oppkoblingen er gjort i henhold til brukerveiledningen.

Har du et eget vegguttak for telefon, kobles telefonledningen direkte i uttaket.

Får du ikke til å installere Get telefoni selv, kan du kontakte kundeservice for veiledning og eventuell bestilling av en montør (kostnadsbelagt).

Brukerveiledning og installasjonsguide:
Vi anbefaler at du forsøker å koble opp utstyret selv. Installasjonsguide for Get bredbånd/telefoni finner du her.
Har du telefoni via Get fiberboks, finner du rett brukerveiledning her.

Telefoni via trådløst modem

Telefonapparatet ditt har en strømkabel, og en telefonikabel. Telefonikabelen skal kobles direkte til det trådløse modemet ditt via porten merket med telefon-symbolet, som er ringet rundt på bildet her:

TelefoniModem

Telefoni på Get box II

For å bruke telefoni via Get box II, er det kun to kabler som skal kobles til:

  • Koble strømkabelen til telefonapparatets basestasjon og en strømkontakt.
  • Koble telefonkabelen til basestasjonen og den første telefonutgangen på Get box II sett fra venstre (markert i rødt på bildet under)
TelefoniGB2

Telefonrøret i displayet på siden av boksen vil lyse stabilt når tjenesten er aktiv og klar til bruk.

Ringepriser

Hos Get kan du velge mellom to typer telefonabonnement, Zero og Freetime. Med Zero slipper du faste kostnader, og betaler kun for det du ringer. Med Freetime betaler du kun 149,- pr mnd, og kan ringe så mye du vil.

Mer informasjon og prisoversikt for Zero finner du her.
Mer informasjon og prisoversikt for Freetime finner du her.

Telefonsvar

Du finner din telefonsvarer ved å ringe *77#. Du vil da komme til hovedmenyen, der du blant annet kan endre din personlige velkomsthilsen, administrere beskjeder og velge språk ved hjelp av noen tastetrykk. Følg instruksjonene og bruk de ulike tastevalgene.

Full oversikt over tastevalgene som kan gjøres i telefonsvareren:

Hovedmeny:
Trykk 1 for å høre på meldinger
Trykk 2 for å endre velkomsthilsen
Trykk 3 for å konfigurere personlige valg
Trykk 0 for mer informasjon

Høre på meldinger:
Trykk 1 for å Arkivere beskjeden
Trykk 3 for å spille av beskjeden igjen
Trykk 4 for forrige beskjed
Trykk 5 for å slette beskjeden
Trykk 6 for neste beskjed
Trykk * for å gå til hovedmeny
Trykk 0 for mer informasjon 

Konfigurere personlige valg:
Trykk 2 for å ende adgangskode
Trykk 3 for å konfigurere adgangskodekontroll
Trykk 4 for å spille inn beskjed
Trykk 6 for valg av språk
Trykk 7 for konfigurering av tapte anrop
Trykk 0 for mer informasjon
Trykk * for å gå tilbake til hovedmeny 

Viderekobling

Dette er en velkjent og nyttig tjeneste. Du kan for eksempel viderekoble alle inngående samtaler til din mobiltelefon, til hytta, til naboen eller en kollega. På denne måten har du mulighet til å være tilgjengelig uansett hvor du er.

Aktivering av viderekobling:

  1. Ring *21#
  2. Når du får ny summetone, tast inn nummeret du vil viderekoble til
  3. Raske toner bekrefter viderekoblingen. Legg på.

For å oppheve viderekoblingen:

  1. Ring #21#
  2. 3 raske toner bekrefter opphevingen
  3. Legg på

Hvis du ikke kan ta telefonen vil samtalen automatisk bli viderekoblet til telefonsvareren.

Skurring eller forstyrrelser på linjen

Dette kan skyldes feil på signalene til modemet eller uttaket. Vi anbefaler at du bruker den originale antennekabelen som fulgte med fra Get, og at den ikke er lenger enn maks 10 meter. Denne er av trippelskjermet kvalitet, noe som gjør den mindre mottakelig for støy og forstyrrelser. Sjekk at antennekabelen sitter godt der den skal, uten kraftig bøy, skjøt eller annen tilsynelatende skade.

Sjekk også om det er noen driftsmeldinger for ditt postnummer.

Bruker du en splitter for å dele signalene mellom flere bokser, forsøk igjen uten denne tilkoblet, ved å koble antennekabelen direkte inn i antenneuttaket. Du trenger sannsynligvis å koble til overgangen som fulgte med i pakken fra Get på antennekabelen for få gjort dette.

SplitterBilde


Hvis dette løste problemet, kan du ta kontakt med oss for å få tilsendt en ny splitter.

Hvis du har flere uttak, forsøk å koble modemet til det første uttaket i din bolig. Hvis det løser problemet, kan du ha en feil på ditt interne anlegg, noe vi kan hjelpe deg å rette (kostnadsbelagt). Kontakt oss her for å bestille en teknikeravtale.

Tre på linjen

Tre på linjen er en tjeneste som gjør at du kan prate med to personer samtidig på en og samme linje. Tre på linjen følger kostnadsfritt med i abonnementet, og du betaler kun vanlige samtalepriser til de numrene du har ringt.

Slik bruker du Tre på linjen:
1. Ring det første nummeret du vil skal delta.
2) Når samtalen er opprettet med deltaker én, kan du når som helst trykke på R-tasten.
3) Tast inn telefonnummer til deltaker to.
4) Når samtalen er opprettet med deltaker to, trykker du ned R-tasten igjen, og så kan alle snakke sammen.
5) For å kunne avslutte deltaker to, trykker du enkelt og greit på R-tasten.
6) Tre på linjen avsluttes helt ved at du legger på røret.

Sperring

Etablering av sperretjenesten koster 100,- og du bestiller det ved å ringe kundeservice på tlf. 21 54 54 54. Du kan sperre for utgående samtaler til blant annet utland, mobil og teletorg. 

Sperring til 820/829-nummer er kostnadsfritt, mens andre sperring av andre nummer koster 20,- pr mnd.

Sperring av innkommende samtaler er dessverre ikke mulig. Ta eventuelt kontakt med Brønnøysundregisteret for å reservere deg mot telefonsalg. Du kan lese mer om dette på deres nettside.

Mer informasjon om Telefoni, priser og tilleggstjenester finner du her.

Problemer med å ringe enkelte nummer

Hvis det er et bestemt nummer du ikke kan ringe til, anbefaler vi først å prøve å ringe det samme nummeret med mobil eller fra en annen linje for å bekrefte at nummeret er aktivt og fungerer.

Hvis du kommer frem til nummeret du ikke får ringt fra mobil eller en annen telefonlinje, og du ikke har bestilt noen sperring, vennligst kontakt kundeservice.

Hvis du har problemer med å nå flere numre, kan dette skyldes en aktiv sperring. En sperring kan være lagt på hvis du ikke har betalt faktura, eller hvis du har bestilt sperring til en gruppe nummer.
Ønskes en sperring opphevet, kan juridisk eier kontakte kundeservice.

Manglende opptattsignal når jeg er i samtale

Dette skyldes en tjeneste som heter Samtale venter.

Den fungerer slik at du kan motta en samtale mens du sitter i en annen ved at du hører en pipetone som varsler om at noen andre prøver å ringe deg. Du kan da svare på samtale nummer to, mens samtale én venter. Man kan også velge å håndtere begge samtalene ved å bytte frem og tilbake mellom samtalene ved å trykke på R-tasten på telefonapparatet.

Samtale venter aktiveres ved å taste *43# når du har summetone.
For å deaktivere tjenesten taster du *44#.

Ingen summetone eller innkommende samtaler

Kontroller først at du har summetone og kan ringe ut, eventuelt også om du har tilgang til bredbånd eller ikke. Sjekk også om det er noen driftsmeldinger i ditt område som kan påvirke tjenesten.

Hvis summetonen mangler, sjekk om modemet lyser stabilt på Online og Telephone 1/TEL1. Lyser det ikke som det skal, anbefaler vi å ta ut strømmen til modemet i 30 sekunder, og så sette den inn igjen. Sjekk også at alle kabler er koblet til riktig. 

Får du fremdeles ikke summetone eller samtaler inn, kontakt kundeservice.

© 2017 | Informasjonskapsler og personvern