Til Forsiden

Bredbåndshjelp

Her har vi samlet tips og hjelp til deg som sliter med dårlig internettforbindelse, samt nyttig informasjon om din IP-adresse. Det er en rekke ting du selv kan forsøke, men hvis dette er noe du opplever ofte uten at våre tips hjelper, kan du alltid kontakte vår kundeservice for videre hjelp.

Tregt eller ustabilt nett?

Opplever du problemer med internettilkoblingen? Vi har laget en enkel steg for steg veiviser for tregt eller ustabilt nett. Velg først hvilket utstyr du har, og følg så anmodningene:

Feilsøking

Dersom du opplever problemer med internettilkoblingen, anbefaler vi å prøve følgende:

  1. Sjekk at alle kabler er koblet korrekt, og at de sitter godt i kontaktene. Kablene må ikke ligge i klem eller i strekk. Er det klemskader på en kabel bør den skiftes ut.  
  2. Se til at bredbåndsmodemet står luftig og ikke er støvete. Pass også på at strømadapteren ikke er for varmt.
  3. Slå av PC og bredbåndsmodem og evt. trådløs ruter, og ta ut strømkabelen i modemet i minst 30 sekunder. Slå på modemet og se til at alle lysene som skal lyse kommer opp. Se status for modem på siden til venstre.
  4. Når bredbåndsmodemet er startet opp, starter du opp PC’en. Se etter om det lyser på nettverkslampen mellom PC og bredbåndsmodem. Dersom det er feil på kabel eller feil på nettverkskort, lyser ikke lampene. Sjekk kabel først, så nettverkskortet.
  5. Dersom alt ser riktig ut, men du ikke får kontakt med internett, kan du foreta noe flere sjekkpunkter: Gå inn på Kontrollpanel og Nettverkskoblinger. Høyreklikk på Lokal tilkobling og se om denne er aktiv. Aktiver om den er inaktiv.
  6. Har du brannmur/antivirus, slå av disse og forsøk så å komme på nett. Går det, er det en feil innstilling av disse programmene.

Ustabil eller manglende forbindelse?

Om du mangler tilgang eller opplever en ustabil internettforbindelse, anbefaler vi først at du sjekker at alle kabler sitter godt der de skal, samt at du starter modemet eller Get-boksen på nytt ved å trekke ut strømkontakten i minimum 30 sekunder.

Det kan også være lurt å sjekke de trådløse innstillingene dine. For å teste stabiliteten anbefaler vi deg å være direkte tilkoblet til modemet over en lengre periode. Dette er for å lokalisere hvor feilen ligger. Hvis linjen oppfører seg stabilt når du er direkte tilkoblet modemet, ligger problemet som oftest i ruteren. Kontakt da din ruterprodusent for videre support.

Tregt eller ustabilt nett med kabel

Hvis du bruker kablet internett, og dette er tregt eller ustabilt, anbefaler vi at du forsøker følgende trinn for feilsøk:

  1. Sjekk at alle kabler sitter godt der de skal, uten kraftig bøy, skjøt eller annen tilsynelatende skade. Bruker du splitter bør denne kobles bort under feilsøket
  2. Koble bort eventuelt ekstrautstyr som ruter. Dette gjør du ved å koble nettverkskabelen rett fra modemet til datamaskinen din
  3. Restart så modemet og datamaskinen
  4. Sjekk din hastighet på speedtest.get.no. Det er viktig at alle andre programmer som benytter internett er lukket når testene utføres

IP-ADRESSE

Du er avhengig av å ha riktig IP-adresse for å komme på nett. IP-adressen du får kommer an på om du er koblet til modemet direkte eller om du har tilkoblet en ruter.

Er du tilkoblet internett via modemet direkte skal du ha en IP-adresse mellom 84.208.0.0 og 84.215.255.
Er du tilkoblet internett via en ruter vil du ha en lokal IP-adresse som begynner med 192.168.

Sjekk, frigi og forny IP-adresse

Windows-versjoner fra Windows 2000 til i dag:  
Trykk på Startknappen     
Skriv cmd i søkefeltet og trykk på enter . Har du en eldre Windows-versjon, trykk på  Kjør for å få opp søkefeltet 
Du vil nå få opp en svart boks hvor du blant annet kan skrive inn følgende kommandoer:
ipconfig [enter] for å sjekke din IP-adresse 
ipconfig /release [enter] for å frigjøre din IP-adresse
ipconfig /renew [enter] for å fornye din IP-adresse

Apple MAC-OS X: Trykk på eplemenyen    

Velg Systemvalg,  så Nettverk 
Har du MAC-OS 10.5 eller nyere (Leopard/Snow Leopard), velger du Ethernet hvis du har kablet internett, eller AirPort hvis du har trådløst internett
Trykk så på Avansert
Velg fanen TCP/IP  og trykk på  Forny DHCP-leien

Slik tvangsoppdaterer du din Get Box II

Enkelte kunder med Get Box II kan oppleve at Get-boksen låser seg ved oppstart, og får svart skjerm. Du kan forsøke å løse dette problemet ved å foreta en tvangsoppdatering.

Slik gjør du det:

  • Ta først strømkontakt ut og sett den så inn igjen.
  • Trykk gjentatte ganger på "Tilbake" knappen på fjernkontrollen til displayet endrer seg fra "boot" til "Code" på forsiden av Get-boksen. Dette må gjøres fort, og ummidelbart etter at man har satt inn strømkontakten, samtidig som boksen starter opp.
  • Tast 2485 for å tvangsoppdatere boksen.

Så snart denne prosedyren er gjenomført vil Get Box II starte på nytt og begynne å laste ned programvare. Nedlastning og installasjon av ny programvare kan ta opptil 30 minutter. Get Box II kan restarte seg selv opptil flere ganger før den er ferdig med ny programvareinstallasjon.

© 2017 | Informasjonskapsler og personvern