Bilde av Andrea Kvam som står oppreist og ser mot kamera. Bakgrunnen er helt uklar.

Publisert 2. juli 2019 / Oppdatert 5. juli 2019

Andrea opplevde mareritt med ID-tyveri

Marerittet startet en høstlig lørdagskveld da Andrea var ute på byen i Oslo med venninner. Bankkortet, som hele kvelden lå i skuldervesken hun hadde hengende over skulderen, var ikke der da hun kom hjem.

Jeg skjønte at det måtte være stjålet og gikk rett på nett og sperret kortet og bestilte et nytt. Så tenkte jeg egentlig ikke mer på det før telefonen ringte mandag da jeg satt på lesesalen, forteller legestudenten.

Andrea Kvam

ID-tyveri er en økende bekymring

  • Identitetstyveri og svindel på nett er blant kriminalitetsformene nordmenn bekymrer seg mest for
  • Over 150.000 nordmenn har opplevd at noen har benyttet deres identitet til å begå straffbare handlinger
  • Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS) melder om en 15% økning av ID-tyverier over de siste tre årene
  • Over halvparten av spurte Get-kunder er bekymret for tyveri eller misbruk av ID

Kilder: Get spørreundersøkelse november 2018, Politiets innbyggerundersøkelse 2017 og NorSIS

– Veldig ekkelt

Jeg fikk en telefon fra Telia, som spurte om jeg hadde kjøpt den dyreste iPhone-modellen med det dyreste abonnementet. Noen hadde brukt mitt fødsels- og personnummer til å kjøpe og skulle hente ut telefonen i en butikk. Telia ringte meg fordi de alltid gjør det når nye kunder gjør uvanlig store kjøp, forklarer Andrea.

Telia fikk advart butikken, men ingen dukket opp for å hente ut telefonen.

– Jeg synes det var veldig ekkelt at noen plutselig hadde mitt personnummer og kunne bruke det til å handle i mitt navn. Den eneste måten å stoppe det på var hvis personen ble tatt, sier Andrea.

Bilde av Andrea Kvam som sitter i en lesesal og ser på mobilen sin. Uttrykket i ansiktet er bekymret.

– Redd for store lån i mitt navn

Derfor troppet Andrea dagen etter opp i god tid før åpningstid hos politiet på Majorstua og fikk anmeldt bankkort og ID-tyveriet.

I dagene som fulgte dukket det opp stadig nye meldinger til Andrea om selskaper som hadde kredittvurdert henne. Personen som hadde fått tak i personnummeret hennes bestilte dyre telefoner og abonnementer fra alle de store mobilselskapene.

Måtte sperre sin egen kreditt

Tyven klarte å kjøpe og fylle opp et SIM-kort og knytte det til et telefonnummer som ble registrert på Andrea sitt navn. En Gmail-adresse som skulle se ut som den var hennes, ble også opprettet.

Jeg brukte mye tid på søke meg frem til hvilke kredittselskaper jeg måtte kontakte for å legge inn kredittsperrer. Og jeg ringte Posten for å forhindre at noen bestilte varer i mitt navn som de kunne få levert hjem til seg selv. Det ble mye tid i mobilen utenfor lesesalen i hele eksamensperioden, sier Andrea.

Dette er ID-tyveriforsikring fra Get

  • Sikkerhetspakken fra Get inkluderer ID-tyveriforsikring som 1 av 4 tjenester
  • Forsikringen gir bistand fra Get og vår forsikringspartner Help til
    • Kontakt og koordinering av kreditorer
    • Forhindre/fjerne inkassosaker og betalingsanmerkninger
    • Kreve frafall av krav fra långiver
    • Fremme krav i forbindelse med straffesak
    • Anlegge evt. sivilt søksmål mot ID-tyveri
    • Advokathjelp for inntil 1 million kroner ved tvister

Skulle gjerne hatt bistand

Andrea skulle svært gjerne hatt hjelp til å håndtere konsekvensene av ID-tyveriet.

– Man står så alene om å finne ut alt. Det tar masse tid og krefter og er en psykisk belastning. Jeg skulle gjerne snakket med noen som vet hva man bør gjøre i en slik situasjon og hatt bistand til å ringe selskaper og funnet ut av alt rundt sikkerhets- og kredittsperringer. Det kunne vært en stor avlastning, sier Andrea.

Bilde av Andrea Kvam som står og snakker i mobiltelefonen. Hun noterer også i en skriveblokk.

150.000 opplevd identitetsmisbruk

Bredbåndssjef Stian Dalviken hos Get lar seg ikke sjokkere av Andreas historie.

– Andreas historie er dessverre ikke unik. 150.000 nordmenn har opplevd slike typer misbruk av sin identitet, sier Dalviken.

Med en stadig økning i ID-tyverier, har Get utviklet en forsikring tilpasset den voksende kriminalitetsformen.

– Med ID-tyveriforsikringen fra Get, kan Andrea og andre få den hjelpen og avlastningen man trenger for å ordne opp i en uoversiktlig og ofte skremmende situasjon. I tillegg til hjelp til å forebygge ID-tyveri, får du advokatbistand for inntil 1 million kroner ved tvister og bistand til å begrense skadeomfanget dersom det allerede har skjedd, forteller Dalviken.

Eksempler på ID-tyveri:

  • Lager falske kredittkort
  • Oppretter nye postadresser eller stjeler fra postkassen
  • Tar opp lån
  • Bestiller reiser, varer eller tjenester

Relatert innhold

Kvinne på hjemmekontor med laptop og skjerm. Bruker Google.

Trygg på nett

Les mer
Ida sitter på trikken og ser på Get TV-appen.

Ser TV overalt

Les mer
Familien Kristiansen sitter i sofaen og ser på TV. To barn og to voksne.

Lar seg underholde i alle rom

Les mer