Bilde av en mann som lader el-bilen sin med ladeløsning fra Get og Ohmia Charging
LOVLIG LADING: – Det er ikke lenger lov til å lade elbiler i vanlig kontakt. Heldigvis har elbilløsningen vi fant via Get spart oss for mye tid og penger, forteller styreleder Anders Carlstrøm i Voksenskogen borettslag.

Publisert 1. oktober 2019 / Oppdatert 1. oktober 2019

Sparte en halv million på elbilladeranlegg

Voksenskogen borettslag vurderte fem leverandører av elbillading, men valgte Get og Ohmia Charging (tidligere Morel). – Det sparte vi en halv million i investeringskostnader på, samtidig som styret slipper all administrasjon, sier styreleder Anders Carlstrøm.

Fra garasjeanlegget høyt over Bogstad- området, har Carlstrøm fabelaktig utsikt over intet mindre enn ni av landets kommuner. Med nyinstallert elbillader- anlegg fra Get og Ohmia Charging, synes styrelederen fremtidsutsikten ser minst like lys ut. Selv kan han nå fullade både sin Fiat 500 elbil og Outlander plugin-hybriden på få timer på sin egen garasjeplass.

– To spørsmål var sentrale da vi skulle kjøpe elbilladeranlegg: Hvor stor er investeringen, og hvor mye administrasjon blir det for oss? Med løsningen fra Get ble svaret null i investeringskostnader og ingen administrasjon for oss i styret, forteller Carlstrøm.

FORTGANG DA «GAMMELDAGS» LADING BLE ULOVLIG
Spoler vi noen år tilbake, så var prosessen med å skaffe ladeanlegg for elbiler allerede i gang for borettslaget oppe på høydedraget mellom marka og Oslos vestlige grense mot Bærum. Men det ble først fortgang i ting da det kom nye regler i Norge som gjør at ingen av beboerne i de 86 leilighetene lenger kan lade elbiler med vanlig kontakt.

– Vi hadde jobben ute på anbud, og fire leverandører var på befaring. Alle lå på omtrent samme prisnivå. Da vi egentlig hadde bestemt oss for en leverandør, snakket jeg med vår kundekontakt i Get som kunne fortelle om Ohmia Charging. Vi ga dem muligheten til å komme med et tilbud raskt, og det tilbudet kunne ingen av de andre leverandørene matche, sier Carlstrøm.

SPARTE OVER EN HALV MILLION
Ifølge Carlstrøm er det de opplever
at skiller Ohmia Charging fra andre leverandører særlig én ting: Investerings- kostnadene.

– De tar hele investeringen på infra- struktur slik at vi slipper å betale noe. Det sparte borettslaget for et sted mellom 5-800 000 kroner, forteller Carlstrøm.

– Vi fikk også mye rimeligere priser på ladestasjoner, som ofte ligger på rundt 20 000 kroner stykket. Her betaler vi
i stedet et månedsbeløp, i tillegg til en lavere etableringskostnad.

Enorm etterspørsel fra dag en

Get tilbyr nå markedets beste elbil- ladeanlegg koblet opp mot full wifi-dekning til alle sine borettslag.

Etter å ha vært lenge på utkikk etter en samarbeidspartner på elbillading, fant produktdirektør Torgeir Røynstrand i Get ut at Trønder Energi-eide Ohmia Charging (tidligere Morel) tilbyr den optimale løsningen.

– Denne løsningen er den desidert beste for borettslagene våre. Elbil-ladeanlegg fra Ohmia Charging passer som hånd i hanske med full wifi-dekning fra Get i garasjeanlegget, og gir våre kunder store fordeler, sier Røynstrand.

RETTFERDIG KOSTNADSFORDELING

Salgsdirektør Jan-Egil Roll i Ohmia vil levere fremtidsrettede og rettferdige ladeanlegg til borettslagene.

– Gjennom samarbeidet med Get leverer vi en fremtids- rettet teknologi med anlegg som kan oppgraderes ved behov til lavere kostnader. Det er ingen utgifter for beboere som ikke bruker anlegget. Samtidig slipper styret i borettslaget å være med på å betale for infrastrukturen, den regningen tar vi. Og vi tar oss av alt av drift, service og vedlikehold, sier Roll.

KONTAKT KUNDEANSVARLIG FOR TILBUD

For beboere som ønsker en lader, er etableringskostnaden per lader 4 990 kroner. Deretter betaler den enkelte et abon- nement tilpasset forbruket. Gjennom Get får beboerne ekstra gode priser på abonnementene.

– Vi inngikk samarbeidet rett før sommeren og har allerede solgt mange tusen ladeplasser. Det er en enorm etterspørsel etter dette. Styrer som er interessert, kan kontakte sin kundeansvarlig i Get, forteller produktdirektør Røynstrand.

KAN KOBLE SEG PÅ SENERE
Hittil har det blitt etablert 12 ladepunkter, og styrelederen får bare fornøyde tilbakemeldinger fra brukerne.

– Det er også topp at alle har mulighet til å koble
seg på og få et ladepunkt senere. Da kontakter de bare Ohmia direkte, slik at ingenting behøver å gå via styret. Alle beboere velger selv mellom fire ulike abonnementer basert på antatt forbruk. Og all fakturering går også direkte fra Ohmia til beboer, noe som gjør alt dette mye lettere for styret, sier Carlstrøm.

LADEANLEGGET OPPGRADERES VED BEHOV
Installeringen av laderanlegg i garasjen gikk ifølge styrelederen smertefritt. Samtidig med at laderne kom på plass, ble det også installert trådløst wifi-anlegg fra Get i garasjene. God wifi-dekning gir beboere anledning til å koble ladestasjonen og bilen opp på nett. Da kan man for eksempel skru på bilens varmeanlegg før bruk en kald vintermorgen, fjernstyre lading av bilen eller laste ned de siste oppdateringene til bilen.

Skulle det bli behov for å oppgradere anlegget, stresser heller ikke dette styrelederen.

– Vi har en leieavtale på ladeboksene, slik at vi får oppgraderinger når det er nødvendig fra Ohmia og slipper å kjøpe nye bokser. Skulle vi ønske å overta anlegget, kan vi kjøpe det ut om syv år, sier Carlstrøm.

Torgeir Røynstrand i Get og Jan-Egil Roll i Ohmia Charging viser frem ladeløsningen

ELEKTRISK SAMARBEID: Samarbeidet mellom Get og Ohmia Charging gir en optimal løsning for elbillading til borettslagene, sier (f.v.) Torgeir Røynstrand i Get og Jan-Egil Roll i Ohmia Charging.

Relatert innhold

Bilde av en familie på 4 som sitter i sofaen og ser på TV.

Nå vil familien ha Get boX i alle rom

Les mer
Bilde av Andrea Kvam som står oppreist og ser mot kamera. Bakgrunnen er helt uklar.

Andrea opplevde mareritt med ID-tyveri

Les mer
Kvinne på hjemmekontor med laptop og skjerm. Bruker Google.

Trygg på nett

Les mer